Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Dash dieetti

Dash dieetti on runsaasti kasviksia ja vähän suolaa sisältävä ruokavalio. Dieetin nimi tulee Dietary Approaches to Stop Hypertension eli vapaasti suomenettuna ruokavalio kohonneelle verenpaineelle. Ruokavaliossa syödään mahdollisimman ravintorikkaasti. Dashissa on käytössä kahdeksan periaatetta jossa määritellään tarkasti paljon saa syödä mitäkin. Käytännössä runsaasti saa syödä kasviksia, kalaa, täysjyväviljaa, vähärasvaisia maitotuotteita ja marjoja. Jonkin verran saa syödä palkokasveja, pehmeitä rasvoja ja pähkinöitä. Viidesti viikossa saa syödä hiukan kerrallaan myös makeaa. Dash dieetissä haastellisinta onkin vähäinen suolan määrä, sallittava natriiumin määrä tiukassa kuurissa on vain 1,5 grammaa päivittäin. Tämä vastaa 3,75 grammaa suolaa. Hieman löyhempi malli sallii natriumia käytettävän 2,3 grammaa joka on suolan määrässä 5,75 grammaa. Punaista lihaa suositellaan syömään vähän. Haastetta dieetissä lisää myös se, että samaan aikaan kun suolaa pitäisi vähentää kuituja pitäisi syödä paljon. Suomalaiset tykkäävät saada omat kuitunsa leivästä jossa on huomattavan paljon suolaa. Päivittäinen suolan maksimi määrä tuleekin täyteen jo kuitujen saamiseen suositetusta kuudesta palasta ruisleipää, joten kuituja pitää haalia muualta kuten leseistä.

Proteiinia dash dieetissä on kohtuullisesti ja hiilihydraatteja runsas määrä. Dash dieetti sopiikin hyvin liikkuvalle, kasvissyöjälle ja niille jotka eivät tarvitse paljoa proteiinia pysyäkseen kylläisinä. Vaikka dash:istä puhutaan osittain dieettinä, se ei ole mikän kuuri vaan sitä voi pitää ihan omana elämäntapanaan.

Dash dieetin hyvät puolet:

  • Helppo pohjarakenne joka ei juurikaan poikkea suomalaisesta suosituksesta ja se on helppo muokata osaksi omaa ruokavaliota.

Dash dieetin huonot puolet:

  • Suolan määrän vähentäminen ei välttämättä ole ihan helppoa.

Dash dieetin lisäravinteet saat kätevästi Fitnessfirstiltä tai Fitnesstukulta.

Kaupallinen yhteistyö
Puhti