Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Ketogeeninen dieetti

Moni sekoittaa karppauksen ja ketogeenisen dieetin keskenään, sillä molemmissa karsitaan hillihydraattien määrää ruokavaliosta rankalla kädellä. Karppauksessa hiilihydraatit korvataan proteiinilla, rasvalla tai molemmilla. Ketogeenisessä dieetissä hiilihydraatit korvataankin rasvoilla. Ketogeeninen tila on syntynyt evoluution tuotteena. Ihmisen aivot käyttää melkeimpä yksinomaan ravinnokseen sokeria, mutta ne pärjäävät myös ketoaineilla kuten myös muu elimistö. Tämä tila on ihmiselle kuitenkin tarpeellinen vain niukan ravinnon aikana. Kun keholta riistetään hiilihydraatit, keho ottaa energiansa rasvasta. Kun rasvavarastotkin on käytetty loppuun keho alkaa kuluttamaan rasvahappoja. Tämän prosessin aikana ketonien määrä lisääntyy, tästä ketogeeninen ruokavalio saa nimensä. Vaikka ketogeenisetä dieetistä kohistaankin olevan uusi ihme dieetti ei se poikkea muista dieeteistä kovinkaan paljoa. Tämä johtuu siitä, että ketogeenisyys itsessään ei lahduta vaan se, että kaloreita saadaan huomattavasti vähemmän. Tämä sama tapahtuu kaikkien vähäkaloristen dieettien aikana, eli periaatteessa kaikkien niukkakaloristen dieettien sivuvaikutuksena on ketoosi. Verrattaessa 2 – 3 kuukauden ajanjaksossa vähähiilihydraattisella laihdutuksella on paremmat tulokset kuin muilla, mutta vuoden kuluttua eroja ei juurikaan ole. Rasvojen vähentäminen ruokavaliosta pitkällä aikavälillä toimii yhtä hyvin kuin hiilihydtaattiienkin vähentäminen.

Molemmissa dieeteissä tavoite on kuitenkin sama, saada elimistö ketogeeniseen tilaan jolloin elimistö muodostaa rasvavarastoistaan aminohappojen avulla energiaa kun hiilihydraatteja ei ole saatavilla.

Vaikka ketogeenisessä dieetissä syödäänkin paljon rasvoja se silti laihduttaa. Tämä johtuu siitä, että ruokavalikoima pienenee rajusti. Hiilihydraatteja on useissa ruuissa, mutta ketogeeninen dieetti rajaa ne pois. Useimpien ihmisten on helppo hallita syömistään ja laihduttaa kun valinnanvaraa on vähemmän tarjolla.

Ketogeeninen dieetti on ollut olemassa jo yli 30 vuotta, mutta vasta nyt se on noussut pinnalle, koska sen vaikutukset laihduttamiseen on todistettu. Vaikka ketogeeninen dieetti onkin nopea keino laihduttaa kannattaa siitä keskustella asiantuntijan kanssa aina, koska ketogeeninen dieetti ei sovi kaikille johtuen sen rajoituksista. Ketogeenistä dieettiä tulisi noudattaa huolella ja vain muutamien päivien ajan. Ketogeenisen ruokavalion päähyöty on laihtuminen nopeasti, ainoa ero muihin dieetteihin on se, että painonpudotus on nopeampi ja huomattavampi.

Ketogeenisen dieetin hyödyt:

  • Terveellisten rasvojen määrää lisätään ja taas eläinperäisten rasvojen käyttöä rajoitetaan.
  • Ruoan himoa ei synny sillä ketonien vapautuminen johtaa heikompaan ruokahaluun joka taas oletettavasti vähentää kalorien kulutusta.
  • Tämän ruokavalion proteiinin suuri määrä pitää lihasmassan koskemattomana ja painonpudotus koostuu pelkästään rasvasta.

Ketogeensen dieetin haitat:

  • Hiilihydraattien määrä ei vastaa terveellistä ruokavaliota.
  • Ruokavalio aiheuttaa ravitsemuksellisia puutteita ja vaarantaa kehoa, koska vitamiinien ja mineraalien lähteitä rajoitetaan.
  • Voi aiheuttaa ummetusta ja ruoansulatusongelmia, koska kuitujen määrä vähenee.
  • Ruokavalio ylikuormittaa maksan toimintaa joten se ei ole terveellinen sydänongelmista tai rasvamaksasta kärsiville ihmisille.
  • Voi aiheuttaa pahanhajuista hengitystä joten perusteellinen suuhygienia on hyvä pitää yllä.
  • Voi tietyissä tapauksissa vaikuttaa muistiin ja keskittymiseen.
  • Ketonien määrän kasvaessa veressä voi aiheutua ketoasidoosi, eli jotkin solujen ulkoiset aineet happamoituvat kun niinhin kertyy liikaa happamia ketoaineita. Ketoasidoosin komplikaatiot voivat vaarantaa elintärkeitä elimiä.

Ennen kuin aloittaa ketogeenistä ruokavaliota on kannattavaa kartoittaa oma terveyden tila, sillä eri terveyden tilat saattavat lisätä ruokavaliosta aiheutuvia riskejä. Vaikka tuloksia syntyisikin ja lopputulokset ovat uskomattomat niin ei ruokavaliota kannata noudattaa 30 päivää pidempään ravitsemuksellisien puutteiden vuoksi. Jos tavoitteenasi on painonpudotus terveellisellä tasolla on sopivampi vaihtoehto sinulle tasapainoinen ruokavalio.

Ketokeenisen ruokavalion lisäravinteet saat kätevästi Fitnessfirstiltä tai Fitnesstukulta.

Kaupallinen yhteistyö
Puhti