Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Paleo dieetti

Paleo dieetti, paleoruokavalio tai kivikautinen ruokavalio on ruokavalio joka jäljittelee metsästäjien – keräilijöiden oletettua ruokavaliota ennen maanviljelyn syntyä noin 10 000 vuotta sitten. Paloruokavaliossa ajatus perustuu siihen, että vaikka ruoka onkin vuosien saatossa muuttunut paljon ihminen ei ole biologisesti muuttunut paljoakaan. Paleodieetin puolesta puhujat uskovat paleo ruoan sopivan ihmiselle biologisesti paremmin kuin uudet ruoat johon ihminen ei geneettisesti ole ehtinyt vielä tottua. Paleoruokavaliossa on paljon enemmän ravinnoksi sopivia vaihtoehtoja. Tämä johtuu siitä, että kivikautisten ihmisyhteisöjen ruokavaliot vaihtelivat suuresti paikallisesti ja ajallisesti. Paleodieetissä syödään puhtaita raaka-aineita, suositaan lähiruokaa ja sesonkivihanneksia kun taas pitkälle jalostettuja, epäluonnonmukaisissa olosuhteissa teollisesti prosessoituja tuotteita vältetään.

Paleodieetin ruokavalioon sisältyy mm. luomuliha, niittyliha tai riista, sisäelimet, kala, sienet, munat, hyönteiset, hunaja, juurekset, vihannekset, pähkinät ja siemenet sekä hedelmät ja marjat. Ruoan voi kypsentää eri tavalla kuiten keittämällä tai paistamalla tai sen voi halutessaan syödä raakana.
Rasvoista taas suosittuja ovat jotkin luonnolliset kasviöljyt kuten kookosöljy, oliiviöljy, pähkinäöljy, avokadoöljy sekä ruoholla ruokitun karjan voi.
Jotkut suosivat vähärasvaisia lihatuotteita, mutta ne jakaa mielipiteet kahteen osaan, koska osa on sitä mieltä, että kivikaudella ihmisellä ei ollut syytä jättää syömättä saaliin rasvaisimpia osia.

Paleodieetissä vältettävät ruoat ovat kaikki viljat, teolliset kasvirasvat, maitotuotteet, lisäaineet, puhdistettu sokeri, etenkin fruktoosi eli hedelmäsokeri sekä palkokasvit. Myöskin alkoholi ja kahvi on kiellettyjen listalla sillä esi-isämme eivät voineet näitä juomia tuottaa.
Myöskin paleodieetti on vähähiilihydraattinen ruokavalio, lautaselta karsitaan pois puurot, leipä, murot, peruna, pasta ja useimmiten myös riisi. Näiden tilalle laitetaan vihanneksia, juureksia ja marjoja. Hedelmiäkin saa käyttää, mutta kohtuudella niiden sisältämän hedelmäsokerin takia.

Riokavaliota voi toku noudattaa kevyemminkin, kaikea ei välttämättä tarvitse karsia. Tärkeintä on, että löydät itsellesi sopivan hyvän ruokavalion. Kritiikkiä rokavalio on saanut suuresta määrästä lihaa, suositusten mukaan punaista lihaa saisi syödä vain puoli kiloa viikossa. Punaisen lihan runsaalla syömisellä on suurempi riski sairastua kakkostyypin diapeeteseen ja joihinkin syöpiin.
Paleoruokavalio ei kuitenkaan tarvitse olla lihapainotteinen vaan sen sijaan voi syödä kasviksia, ne ovatkin mainiointa paleoruokaa ja niitä pitäisi syödä paljon. Normaali ruokavalioon kuuluva annos koostuukin 25 prodentista prosessoimatonta lihaa ja 75 prosenttia kaviksia.

Paleodieetin hyvät puolet

  • Ruokavalio on monipuolinen ja muokattavissa omaan tyyliin sopivaksi.
  • Suositaan kasviksia ja proteiinia jonka vuoksi dieetti on terveellinen ja pitää nälän loitolla tehokkaasti.
  • Ruokavaliosta saatavat omega-3-rasvahapot auttavat pitämään poissa elimistön tulehdustilat.

Paleoruokavalion huonot puolet

  • Kalsiumia ei saa tarpeeksi
  • Keskeiset ruoka-aineet puuttuvat kuten täysjyvävilja ja rasvattomat maitotuotteet.

Mikäli tarvitset lisäravinteena kalsiumia suosittelemme sinulle joko Fitnesstukun tai Fitnessfirstin tarjontaa.

Kaupallinen yhteistyö
Puhti