Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Välimeren ruokavalio

Vuosien saatossa tämä dieetti on jäänyt valitettavasti ketogeenisten sekä muiden dieettien varjoon. Ketogeenisellä dieetillä on helppo laihduttaa, mutta sen terveysvaikutukset jäävät vain painonpudotukseen. Välimeren ruokavaliota on tutkittu ahkerasti seitsemässä eri maassa. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää sydän- ja verisuonitautien yhteyttä ruokavalioon. Tutkimuksissa huomattiin, että näissä Välimeren maissa sairatettiin vähemmän sydän- ja verisuonitauteja. Selitys tälle löytyi tutkijoiden mukaan eri rasvan käyttö tottumuksista. Suomessa käytetään paljon voita ja muita eläinperäisiä rasvoja piilorasvoina kun taas Välimeren maissa suosittiin kalaa, öljyjä ja paljon kasviksia. Välimeren ruokavaliossa käytetään mahdollisimman vähän teollisesti prosessoituja tuotteita ja niiden tilalla käytetään runsaasti vihanneksia ja hedelmiä, papauja, perunoita, pähkinöitä, oliiviöljyä, siemeniä, leipää- ja muita viljatuotteita, erityisesti täysjyvää. Välimeren ruokavalioon kuuluu myös kohtuullinen käyttö maitotuotteisiin kuten, jourtti, juusto sekä kala, siipikarja ja kananmunat.

Välimeren dieetin hyvät puolet:

  • sydänsairauksia, syöpää ja diapeetesta ehkäisevä terveellinen ruokavalio

Lisäravinteet saat kätevästi Fitnessfirstiltä tai Fitnesstukulta.

Kaupallinen yhteistyö
Puhti