Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Hiilihydraatit – tuo laihduttajan kammo.

Vaikka nykyään hiilihydraatteja ne kuitenkin edesauttaa laihdutuksessa, sillä hiilihydraattien avulla elimistö pyörittää normaalia aineenvaihduntaa. Proteiini, kuidut sekä rasvat auttavat pitämään kylläisenä joten ei kannata laihduttaa karsimalla kokonaan pois jotain tiettyjä ravintoaineita.
Laihdutuksessa ollaan jo sivuraiteilla jos aloitetaan laihduttaminen sillä, että etsitään mahdollisimman helppoa ja nopeata keinoa laihtua.
Nopeita tuloksia voi saada erillaisten diettien kanssa ja paino voi olla huomattavasti alhaisempi jo viikon kuluttua. Dietin loputtua kilot valitettavasti karisevat nopeasti takaisin. Hieman hitaammassa laihdutuksessa pudotetaan kaloreiden määrää, mutta halutun tuloksen saamiseen menee useita viikkoja. Tälläinen laihduttaminen vaatii pitkäjänteisyyttä.
Painon pudotuksen voi siis tehdä monella tavalla, mutta kannattaa miettiä mikä on loppupeleissä kannattavampi tapa.

Tässä muutama esimerkki esim 10 kilon laihduttamiseen.
– Päivittäinen maltillinen laihduttaminen, vähennät kaloreiden määrää 500 kilokaloria. Saavutat halutun tuloksen noin 7-8 kuukaudessa.
– Tiukka dietti, haluttu tulos saavutetaan 3 kuukauden kuluttua.
– Pikastartti laihdutukseen, painon lasku ensimmäisinä päivinä jopa 500g päivässä.

Tässä kohtaa suurin osa valitsee varmasti kakkos tai kolmos vaihtoehdon, mutta asioita kannattaa katsoa hiukan pidemmälle.
Jos päätit mennä nopealla tiukalla dieetillä uudessa painossasi energian tarve on noin 400 – 500 kilokaloria vähemmän kuin laihdutuksen alussa. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että 10 kilon laihdutuksen jälkeen kroppasi vaatii vähemmän energiaa. Tiukan dieetin noudattaminen itsessään vaatii jo aikamoista rutistamista eikä dieetin jälkeenkään pääse huokaisemaan. Uusi painosi ei pysy jos et onnistu päivittäin pudottamaan aikaisemmasta syömistottumuksesta 400 – 500 kilokaloriä päivässä. Tässä saattaa onnistua, mutta useimmiten dieetti lahduttajien paino nousee takaisin.
Ensimmäinen vaihtoehto kuullostaa varmasti hitaimmalta ja tylsimmältä, mutta on todellisuudessa helpoin tapa laihduttaa, sillä uuden painosi saavutettuasi sinun ei tarvitse muuta tehdäkkään. Painosi pysyy kurissa kun vain jatkat samaan malliin pienenetyillä kaloreilla.
Kolmannessa vaihtoehdossa paino putoaa nopeasti jopa useita kiloja viikossa, tämä toimii laihduttajalle psyykkisenä apuna. Todellisuudessa laihdutuskuurin alussa elimistö menettää pelkästään vettä ja hiilihydraateja. Itse rasvan palaminen sen sijaan jää heikommalle. Vaikka poistuneet kilot ja sentit vyötäröltä ovatkin kaikkea muuta paitsi rasvaa, keventynyt olo kannustaa jatkamaan eteenpäin, näin ollen jos ihminen on vahvasti motivoitunut muuttamaan elämäntapojaan pikastartti toimiikin hyvänä alkubonuksena laihdutukselle. Tässäkin vaihtoehdossa tietenkin on muokattava omaa ruokavaliotaan pikastartin jälkeen liian energian saamisen estämiseksi jotta laihtuminen edistyy. Tälläkään keinolla ei ole taattua, että paino pysyisi paremmin halutussa tuloksessa kuin hitaalla laihdutuksella, pikemminkin päinvastoin.
Jos tavoitteenasi on ylläpitää saavutettuja tuloksia oman elämäntilanteen kartoittaminen on hyödyllistä, kuten arjen voimavarat, unen riittävyys sekä laatu, stressitekijät elämässä myöskin se, että jaksatko pitää riittävää huolta itsestäsi. Näitä asioita on hyvä pohtia ja laittaa kuntoon ennen laihduttamisen aloitusta, koska jokaisen oma arki joka vaikuttaa laihduttamisen takana on suuri osa laihdutusta.

Kaupallinen yhteistyö
Puhti