Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Proteiinit

Erillaiset lisäravinteet kuten proteiinit, aminohapot, vitamiinit sekä palautusjuomat ovat nykyään osana liikunnassa melkein kaikilla. Ravintolisiä voidaan käyttää turvaamaan liikkujalle riittävien proteiinien, hiilihydraattien sekä vitamiinien saanti. Yksikään ravintolisä ei korvaa kunnollista ateriaa, eli ennenkuin menet lisäravinne ostoksille tarkista, että ruokailurytmit ja ateriat ovat kunnollisia. Ravintolisillä ei ole tarkoituksena korvata yhtäkään ateriaa vaan ottaa niitä ateroiden lisäksi.

Markkinoilla on nykyään jos jonkinmoista proteiinia tarjolla, mutta ihmisen on vaikea tietää mistä hän todellisuudessa maksaa. Proteiinien laatua tarkkailaan biologisella arvolla. Biologinen arvo tarkoittaa proteiinilähteen arvokkuutta ihmiselle, tämä mitataan proteiinin aminohappokoostumuksesta ja proteiinin imeytymisestä ihmiseen. Proteiineja on monenlaisia joten listaammekin alle muutamat eri proteiinit.
Lihaproteiini, tämä on uusimpia proteiinimuotoja markkinoilla. Lihaproteiini on nimensä mukaan proteiini jonka lähteenä on liha. Tämä proteiinivalmiste sopii hyvin lihansyöjille, heraproteiinin tai soijaproteiinin sijasta. Proteiinivalmisteen lihan aminohappokoostumus on hyvä ja se on valmiiksi pilkottu helpottamaan imeytymistä elimistöön.

Heraproteiini, tätä proteiinia saadaan maidon herasta. Lihaproteiinin tavoin heraproteiinissa on korkea aminohappopitoisuus ja se myöskin imeytyy todella nopeasti elimistöön. Markkinoilta löytyy useita heraproteiineja kuten heraproteiini-isolaatti ja konsentraatti. Isolaatti proteiini on käynyt läpi tarkan puhdistusprosessin ja sen yhteydessä siitä on poistettu enemmän laktoosia ja rasvaa joten proteiinin pitoisuus on suurempi. Heraisolaatti sopii hyvin ihmisille jotka kärsivät laktoosi-intoleranssista tai ovat tiukalla dieetillä jossa jokainen kalori on tärkeä. Isolaatti proteiinivalmiste sisältää noin 90 prosenttia proteiinia. Heraproteiinikonsentraatti on yleisimmin käytetty proteiini ja jos et kärsi laktoosi-intoleranssista on heraproteiinikonsentraatti mainio proteiinilisä sinulle esimerkiski urheilusuorituksen jälkeiseen palautumiseen. Sitten on vielä hydrolysoitu heraproteiini jossa proteiinit ovat valmiiksi pikottuja joka nopauttaa proteiinin imeytymistä elimistöön. Hydrolysoidun heraproteiinin proteiinipitoisuus on jopa vähän isompi vielä kuin heraisolaatissa ja se ei sisällä lähes ollenkaan rasvaa ja hiilihydraatteja. Hydrolysoitu heraproteiini on paljon hienojakoisempaa kuin muut heraproteiinit ja näin ollen se vaahdottuu paljon herkemmin.
Kaseiiniproteiini eli matoproteiini on maidossa luontaisesti esiintyvä proteiini. Kaseiini eroaa heraproteiineista niin, että se imeytyy hitaasti ja sitä käytetäänkin yleisimmin illalla jolloin aminohapot imeytyvät hitaasti yön aikana auttaen kehoa palautumaan päivän treenaamisesta. Maitoproteiinilla on korkea biologinen arvo minkä vuoksi se on laadultaan erittäin hyvä proteiinilisä. Kaseiiniproteiinissa on myös antikatabolisia vaikutuksia joka estää elimistöä kuluttamasta lihasten energiaa. Kaseiiniproteiini lisää myös kylläisyyden tunnetta joten sitä on hyvä käyttää jos ateriavälit meinaavat venyä liian pitkiksi.
Kananmunaproteiinilla on täydellinen aminohappokoostumus ja se sisältää monipuolisesti välttämättömiä aminohappoja sekä haaraketjuisia ainohappoja (BCAA) sekä glutamiinia. Kananmunaproteiini sopii hyvin henkilöille joille maitotuotteet eivät sovi eikä noudata kasvisruokavaliota, sillä kananmuna ei luontaisesti sisällä mitään maitoperäistä ja on täysin laktoositon.
Kasvisproteiini, tämä proteiini on hyvä vaihtoehto eläinperäsiten proteiinien rinnalle ja sopivat hyvin kasvisruokavaliota noudattavalle tai ruoka-aineallergioista kärsiville henkilöille. Yhdistelemällä eri kasvikunnan proteiineja saadaan niistä aminohappoprofiililtaan eläinkunnan proteiineja vastaavia tuotteita. Kasviproteiini yhdistelmistä suosituin on herne ja riisiproteiini. Riisiproteiinilla on lähes täydellinen aminohappoprofiili ja se on hyvin imeytyvä. Riisiproteiinissa on kuitenkin hyvin vähän aminohappoa nimeltä lysiini, tätä taas löytyy paljon palkokasveista, kuten herneestä. Kun nämä kaksi proteiininlähdettä yhdistetään saadaan aikaan monipuolinen aminohappoprofiililtaan täydellinen proteiini.

Hamppuproteiini on hamppusiemenistä jauhettua proteiinijauhetta. Hamppuproteiini sisältää hieman rasvahappoja, 21% kuituja sekä 50% proteiinia. Hamppuproteiini sisältää kaikki aminohapot jota ihmisen keho ei pysty itse tuottamaan vaan se tulee saada ravinnosta. Hamppuproteiini on loistava valinta kasviproteiini lähteeksi vaikka se sisältääkin vain vähän lihaksen kasvuun tarvitavaa leusiinia sillä se imeytyy nopeati ja on hellä ruuansulatukselle.

Herneproteiinin aminohappoprofiili on samanlainen kuin heraproteiinin ja on sen vuoksi erinomainen proteiininlähde. Herneproteiini sisältää korkeat arvot lysiiniä, arginiinia ja fenyylialaniinia. Herneproteiini on hyvä vaihtoehto soija-allergikoille, laktoosi-intoleranssista kärsiville sekä kasvissyöjille.
Riisiproteiinilla on laaja aminohappopitoisuus joka sisältää 19 eri aminohappoa. Riisiproteiini on kasviperäinen proteiininlähde ja se sopiikin hyvin allergioista ja yliherkkyyksistä kärsiville. Riisiproteiinia pystyvät käyttämään myös soija-, laktoosi-, ja / tai gluteeniallergiasta kärsivät henkilöt.
Soijaproteiini on peräisin soijasta, sen aminohappopitoisuus on paras kasviperäisten proteiinien lähteistä ja se onkin verrattavissa eläinkunnan proteiinilähteisiin. Soijaproteiini ei sisällä ollenkaan tyydyttyneitä rasvahappoja ja sisältää muutenkin hyvin vähän rasvaa. Soijaproteiini sopii hyvin vegaanikoille sekä laktoosi-intolerantikoille tai niille jotka eivät pysty käyttämään tavallista proteiinijauhetta.
Proteiiniyhdisteet koostuvat monesta eri proteiininlähteestä jotta saisit mahdollisimman kattavan annoksen aminohappoja sekä kattavan koostumuksen. Proteiiniyhdiste voi sisältää esimerkiski kanamunaproteiina, soijaproteiinia, heraproteiinia sekä kaseiiniproteiinia. Kananmunaproteiinista saat kaikki välttämättömät aminohapot, soijaproteiini on biologiselta arvoltaan erittäin hyvä kasvipohjainen proteiini, heraproteiini imeytyy nopeasti joka taas tasapainottaa kaseiiniproteiinin hidasta imeytymistä. Proteiiniyhdistelmä mahdollistaa erirytmisen proteiinin imeytymisen lihaksiin ja takaa jatkuvan aminohappojen saannin lihaksiin pitkäksi aikaa. Proteiiniyhdistelmiä onkin hyvä käyttää vaikka välipalaproteiinina.

Proteiinipatukat toimvat hyvin proteiinin lähteenä jos haluat täydentää aterioittesi proteiinisisältöä tai tavoitteenasi on saada lisää lihasmassaa. Proteiinipatukat toimivat myös hyvin välipaloina, ennen treeniä tai treenin jälkeen sekä ravinteidensa puolesta vaikka parempana vaihtoehtona karkille. Proteiinipatukoissa on saatavilla monia eri proteiininlähteitä kuten heraproteiini, kananmunaproteiini, soijaproteiini ja maitoproteiini.

Fitnessfirst proteiinit

Fitnesstukku proteiinit

Kaupallinen yhteistyö
Puhti