Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Vitamiinit ja kivennäisaineet

Vitamiinit ovat elintärkeitä kehon eri toiminnoissa. Niitä tarvitaan muun muossa kudosten ylläpitämiseen, aineenvaihduntaan sekä kasvuun. Yleisimmin monipuolinen ruokavalio riittää kattamaan tärkeiden vitamiinien saannin. Urheilijalla sekä aktiivisilla liikkujilla vitamiinien tarve kasvaa ja voi olla, että riittäviä vitamiineja ja kivennäisaineita ei saada ravinnosta. Tästä syystä useimmat urheilijat täydentävätkin ruokavaliotaan vitamiini- ja kivennäisainevalmisteilla.

Ainoastaan urheilu ja liikunta eivät ole syynä vitamiinien puutteeseen vaan siihen voi vaikuttaa myös liian niukka ruokavalio, raskaus, sairaus, tiukka dieetti, imetys sekä lapsilla kasvukaudet aiheuttavat vitamiinien sekä kivennäisaineiden puutostiloja. Tähän on hyvä käyttää monipuolista vitamiini- ja kivennäisainevalmisteita.

Elimistölle välttämättömillä vitamiineilla on kaikilla oma tehtävänsä ja niitä tarvitaan vain pieniä määriä. Vaikkakin Suomessa vitamiinien puutostiloista aiheutuvat taudit ovatkin harvinaisia ei ravitsemussuositusten mukaisista vitamiinivalmisteiden käyttö varmuuden vuoksi pahastakaan ole.

Vitamiinit jaotellaan kahteen osaan rasva- ja vesiliukoisiin joista rasvaliukoisia ovat A-, D-, E- ja K- vitamiinit. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön kun taas vesiliukoisia vitamiineja olisi saatava päivittäin ravinnosta. Useimmiten ruokavalio kattaa suurimman osan vitamiineista paitsi talvisaikaan D-vitamiinin saannin, jolloin kannattaakin käyttää D-vitamiinilla rikastettuja tuotteita tai D-vitamiinivalmisteita.
Luonnossa esinntyviä mineraaleja ovat kivennäisaineet jotka ovat nekin välttämättömiä kehon normaalille toiminnalle, näitä alkuaineita ihminen saa ravinnosta. Kivennäisaineilla on kaikilla oma tehtävänsä ja ne jaetaan kahteen osaan hivenaineisiin ja makrokivennäisiin. Hivenaineet ovat kivennäisaineista ne joita tarvitaan pieniä määriä. Makrokivennäisaineiden päivittäinen tarve on ihmisellä jopa yli 100mg. Ravinnosta kulkeutuu ihmisen elimistöön myös haitallisia kivennäisaineita kuten raskasmetalleja, sekä myöskin elimistölle välttämättömät kivennäisaineet muuttuvat haitallisiksi jos niitä saadaan liikaa. Hivenaineisiin kuuluu sinkki, jodi, fluori, rauta, kupari, mangaani ja kromi. Makrokivennäisaineita ovat magnesiun, kalsium, kalium, fosfori ja natrium.

Aktiivisten liikkujien sekä ammattiurheilijoiden onkin hyvä kiinnittää huomiota muutamien kivennäisaineiden tehtäviin. Magnesium, kalium ja natrium esimerkiksi vaikuttavat lihassupistukseen. Happo-emästasapainion säätelyyn vaikuttavia kivennäisaineita ovat natrium ja kalium sekä kalsium vaikuttaa luuston ja hampaiden kehitykseen. Raudan puute heikentää aerobista suorituskykyä ja sinkki vaikuttaa normaaliin testosteronin tuotantoon.

Fitnesstukun vitamiinit ja kivennäisaineet

Fitnessfirstin vitamiinit ja kivennäisaineet

Kaupallinen yhteistyö
Puhti