Kaupallinen yhteistyö
Fitnesstukku

Treenikengät

Kuten myös vaateet niin kengätkin ovat tärkeä varuste valita tarkasti, väärän kokoinen tai muotoinen kenkä saattaa helposti pilata jalat. Kenkiä valitessa koko ratkaisee, sillä kenkien ulkonäöllä ei ole merkitystä jos koko on väärä. Urheilessa ja hikoillessa jalka turpoaa hieman joten jonkinmoinen liikkumavara on kuitenkin hyvä jättää. Hyvä testi kenkää valitessa on asettaa kenkä jalkaan on iskeä kantapää maahan muutaman kerran kenkää sovittaessa ja sen jälkeen astuu kunnolla jalalle. Tässä kohtaa kengän kärkeä ei saisi tuntea, sillä kengän kärjen ei kuulu ärsyttää varpaita. Kenkä ei myöskään saa olla liian iso sillä se tekee jalkaan helposti rakkuloita. Ihmisen jalat ovat myös erikokoisia, eli on hyvä mitata molemmat jalat ennen ostoksille menoa ja käyttää koko-opasta.
Erillaisiin urheilumuotoihin tarvitsee hieman erillaisemmat kengät, painonnostoon on kengän pohjan oltava jäykkä eikä se saa joustaa kummaltakaan puolelta. Kun painoja nostetaan jo jopa sata kiloa on suositeltavampaa käyttää painonnosto kenkiä tavallisten salikenkien sijasta.

Aloittelevalle treenajalle monipuoliset joustavaa materiaalia olevat kengät soveltuvat mainiosti.
Kengät kuluvat käytössä ja jos liikkuu ahkerasti niin noin vuoden välein kannttaa tarkistaa pohjan ja kankaan kunto. Kenkiäkään valitessa ei kannata aina ottaa halvimpia mahdollisia sillä yleisimmin kalliimmat kengät kestävät aikaa ja kulutusta edullisimmia paremmin. Kunnolliset kengät motivoivat liikkumaan monella tavalla. Liikuntakokemus tuntuu vaivattomalta kun jalat eivät kipeydy ja kehonhallinta on helpomaa. Kenkiä valitessa on luotettava siihen miltä kenkä tuntuu jalassa, kengän muodon on sovittava omaan jalkaan aukottomasti ja tunnuttava mukavalta jalassa.

Sinun on valittava kengät jotka sopivat juuri sinulle ja juuri sinun liikunta muotoon. Erillaisissa urheililajeissa tarvitaan hieman erillaiset kengät joten perehdytään niihin hieman tarkemmin. Yksinkertaisuudessaan kengät voidaan jakaa kahteen osaan.
Nopeatempoisissa lajeissa joissa hypitään, tanssitaan tai juostaan on kannattavaa katsoa kengät joissa on hyvä iskunvaimennus. Tämä tarkoittaa, että kengän välipohjassa on vaahtomuovia. Ryhmäliikuntaan valittavat kengät riippuvat paljon siitä mitä ryhmäliikuntaa harrastetaan. Spinningissä pyöräilykengät ovat oivalliset ja taas enemmän lihasharjoitteluun sijoittuvaan ryhmäliikuntaan tukevat kiinteäpohjaiset kengät soveltuvat hyvin. Nopeampiin lajeihin joissa hypitään, juostaan, tanssitaan tai käytetään steppilautoja iskunvaimentavat kengät on paras valinta.

Voimaharjoituksissa kuten painonnostossa kengän kanta on kiinteä eikä se sisällä paljon vaahtomuovia. Tälläiset kengät ovat hyvät painonnostossa siksi, että kantoja painetaan alustaan ja yritetään siirtää voimaa siitä muualle kehoon. Lihasharjoittelussa kenkä on matalapohjainen jotta saat hyvän kontaktin alustaan, mutta myöskin tukevat ja vakaat eikä jalka pääse muljahtelemaan kengässä.
Toisaalta moni ei halua ostaa monia kenkiä ja etsivätkin sellaista kenkää joka soveltu niin lihaskunnon harjoittamiseen kuin ryhmäliikunta treeneihin.

Tälläistä kenkää etsiessä on hyvä kiinnittää huomiota viiteen asiaan.

Treenikengän valinta

1. Pohjan kuviointi. Nopeissa liikuntalajeissa pohjan kuviointi tulee olla sellainen, että sillä voi tehdä nopeita suunnan muutoksia ilman, että pohjan kovuus estää sen.
2. Nauhojen tarjoituksena on pitää kenkä napakasti jalassa ja myötäillä jalkaterän liikkeitä.
3. Kengän päällinen ja kärki. Näihin osiin kenkiä kohdistuu usein paljon rasitusta ja hankausta esimerkiski vuorikiipeilijää ja punnerruksia tehdessä joten materiaalin tulee olla kestävää.
4. Ulkopohja, sen tulisi olla joustava, mutta myös antaa tukea keholle jotta tasapaino säilyy.
5. Välipohja, tämän olisi hyvä olla iskuja vaimentava, mutta taas toisaalta vakauttaa kenkää jotta niiden kanssa olisi mukava tehdä kyykkyjä ja hyppiä.

Miten treenikengät eroavat juoksukengistä ja voiko treenikengillä juosta?

Juoksukengät on suunniteltu eteenpäin menevään liikkeeseen kun taas treenikenkä on suunniteltu muunsuuntaiseen liikeeseen. Juoksukengän pohja on useimmiten paksumpi ja iskunvaimennus sekä tuki on parempi kuin treenikengissä. Treenikengällä ei ole suotavaa juosta ainakaan pitkiä matkoja, sillä niissä ei ole juoksuun tarvittavaa iskunvaimennusta. Jos harrastat juoksua säännöllisesti treenikengissä altistat itsesi vammoille kuten selkä- ja polvikivuille.

Vaikka treenikenkä ei kastuisikaan ulkona sateessa ta lokakelissä ne voivat alkaa haista herkästi pahalle.
Tässä muutama vinkki jolla voit poistaa kengistä pahat hajut:

  • Salilta tullessasi laita kengät lämpimään ja kuivaan paikkaan jotta ne kuivuvat nopeasti.
  • Kun kengät ovat kuivuneet sijoita ne ulos tuulettumaan.
  • Jos kengät haisevat pahalle, kokeile laittaa kengät pussiin ja pakastimeen vuorokaudeksi.
  • Jotkut kengät ovat myös mahdollista konepestä, mutta eivät suinkaan kaikki, kysy asiaa ostaessasi kenkiä.
  • Kengän pahaa hajua voi myös kokeilla poistaa ruokasoodalla. Ripottele ruokasoodaa kenkiin ja imuroi seuraavana päivänä. Haju on hapanta joten emäksinen aine voi auttaa neutralisoimaan pahaa hajua.

Katso tästä Fitnesstukun tarjonta:

Kaupallinen yhteistyö
Puhti